NeuErasmus

NeuErasmus

Firenze

2. Boticelli Zuglóban

2018. augusztus 10. - NeuErasmus

Két napja a project-based learning a téma. Mivel már sokszor találkoztam a prjektoktatással kapcsolatos továbbképzéssel, arra gondoltam, hogy egy kicsit megpihenek a téma kifejtése alatt.

A fiatal és nagyon olaszos külsejű , a tanárunk eléggé sugárzó személyiség és szeretem, hogy elméletileg szépen kifejti a témát, a magyar képzéseken mindig egy kicsit túl röviden és túl praktikusan találkoztam vele. A pedagógiaelmélet tehát elég szofisztikáltan jelenik meg és ez angol nyelven ráadásul fejlesztő számomra, ráadásul mindig szembesít azzal a hazai ténnyel, hogy a tantárgyakra szétszedett és tanítási tartalmakkal terhelt oktatási gyakorlat mennyire ellentétes ezzel a gondolkodásmóddal.

A project-based learning egyik alapja a probléma centrikus gondolkodás, ami az iskolát egy társadalmi térbe helyezi el, visszacsatolja a konkrét kulturális közegbe. Nálunk ez a gondolkodás nem mindig működik, bár persze vannak jó példák. A másik hívószó a „mission”, vagyis, hogy legyen konkrét szociális tartalma, illetve kapcsolódása a diákok valódi-reális életéhez a diákok munkájának. Ez nagyon szimpatikus, és a gyakorlati élettől elszakadt tantárgyi gondolkodással bizonyos pontokon szembe megy, ugyanakkor egycsapásra megoldja a motivációs problémát.

Megismerhettem olyan „jógyakorlatot” kisfilmekről, az egyik ilyen alapján készítettem egy projekt-tervet, amelynek driving question-je, az egész projekt kiindulópontja és problémája: hogyan járulhatunk hozzá az iskola és a helyi környezet széppé tételéhez a kreativitásunkkal?  Művészet-önkifejezés és környezet-(tudatosság) kapcsolatáról szól a téma.

A projekt bővebb leírásával nem fárasztom a kedves olvasókat, csak még annyit, hogy a saját tárgyaimat bele tudom illeszteni ebbe a keretbe úgy mint: mi a műalkotás, hogy adunk neki jelentést, egyéni jelentéseket, hogyan kapcsolódik a mához, az átlagemberhez, stb. A digitális kompetenciát ott lehet bekapcsolni a képbe, hogy a helyi iskola közeli „szép” helyekről, „művekről” kell készíteni egy google-mapes bemutatót, ami mint egy turistatérkép magyarázza el ezeknek a helyeknek, szobroknak, a helyi kötődéseit, jelentést, rövid értelmezést nyújtva mint például az Uffizi-képismertető feliratai. A projekt eredményeként a diákok maguk alakítják ki a saját hozzájárulásukat a lakótelepi iskola és környezetének designjához. Lehet hogy valaki majd fest a szemközti panelfalra egy allegorikus alakot: Tudás címmel, vagy ….

 

süti beállítások módosítása